Sluiskil, 21 september 2015

Voor de onderhoudstop die deze week begint bij Yara in Sluiskil worden verschillende fabrieken uit bedrijf genomen. De grootste Salpeterzuurfabriek op het terrein – met een productiecapaciteit van 2.000 ton per dag – krijgt periodiek onderhoud en ook de zogenaamde machinetrein van deze fabriek wordt volledig gereviseerd. Een nitraatoplossingsfabriek en nitraatgranulatiefabriek worden eveneens voor enkele weken uit bedrijf genomen, zodat grootschalig onderhoud kan plaatsvinden en een aantal projecten uitgevoerd kunnen worden.

yara sluiskil en glastuinbouw luchtfoto (2014)

foto: De productielocatie van Yara in de Zeeuws-Vlaamse Kanaalzone

De revisie van de zogenaamde machinetrein en aanpassing van branders in de Salpterzuurfabriek betekent een aanzienlijke energieverbetering. Op jaarbasis kan er maar liefst 5 tot 6 miljoen kubieke meter gas mee bespaard worden. Dat is gelijk aan het jaarlijks verbruik van zo’n 3.500 huishoudens. Naast dit project vindt grootschalig periodiek onderhoud plaats waarbij onder andere de katalysemassa vervangen wordt die nodig is voor de productie van salpeterzuur.

stop

foto: Onderhoudsstop aan een van de fabrieken op het terrein van Yara Sluiskil

In de nitraatafdeling zijn enkele bijzondere projecten het vervangen van de coatingtrommel en de granulator. In de granulator worden de mestkorrels gemaakt uit nitraatoplossing en in de coatingtrommel krijgen de korrels een coatinglaagje. De granulator is door de omvang van 12 meter hoogte en 12 bij 5,5 meter lengte en breedte een enorm gevaarte dat maar liefst 67 ton weegt. De oude granulator wordt verwijderd en de nieuwe zal in twee delen in de bestaande fabriek geplaatst worden. Een klus die veel voorbereiding vergt en waarbij precisiewerk om de hoek komt kijken.

Volgens planning zullen medio oktober alle fabrieken weer in bedrijf zijn.