• 04-12-2019 Opvolging Kempenaars

Vincent Courtois nieuwe voorzitter PORTIZ
    Directeur Ovet neemt de voorzittershamer over van Frans Kempenaars (Trinseo)

• 25-11-2019 persbericht PORTIZ: eerste monitor Duurzaamheid Ambitie 2030 gelanceerd

Eerste monitor Duurzaamheid Ambitie 2030 gelanceerd

Positief maar ook gemengd beeld zichtbaar in de eerste resultaten

Sas van Gent, November 2019

Drie jaar geleden sloten PORTIZ, de ZMF, North Sea Port en Provincie Zeeland een duurzaamheidsconvenant. Hierin zijn harde afspraken gemaakt over de economische en ecologische ontwikkelingen in de Zeeuwse havens. 6 Key Performance Indicators (KPI’s) zijn opgesteld door het bedrijfsleven, de milieuorganisatie, het havenbedrijf en de provincie Zeeland. Hiervan is vandaag de eerste monitor gepresenteerd.

Unieke samenwerking

In 2016 is het duurzaamheidsconvenant Ambitie 2030 gesloten. PORTIZ, de vereniging van havengebonden bedrijven, heeft hierin afspraken gemaakt met ZMf en North Sea Port. Deze afspraken gaan over doelstellingen op het vlak van (1) de economie, (2) een schoon milieu, (3) spoor-, water- en buisleidingverbindingen, (4) efficient ruimtegebruik in de haven en natuurherstel en (5) circulaire economie. De projectsecretaris van Ambitie 2030, Geert Mol, geeft aan dat een dergelijk convenant uniek is in Nederland. “Economie, natuur, ecologie en klimaat zijn samengebracht in een breedgedragen convenant, met politieke steun van de provincie”.

Eerste Monitor Ambitie 2030 beschikbaar

De eerste resultaten zijn beschreven in Gezamenlijk Zeeuws Resultaat , een monitor waarin de resultaten op de diverse doelstellingen zijn weergegeven. Duidelijk wordt dat de economische KPI een zeer positief beeld laat zien; ook zijn de ontwikkelingen rondom ruimtegebruik en natuurherstel positief te noemen. Uit de monitor wordt ook helder dat de gehele Zeeuwse havenregio nog voor een enorme uitdaging staat voor de nabije toekomst. Ten aanzien van de monitoring van fijnstof en gezamenlijke rapportage op prioritaire stoffen moeten nog flinke stappen worden gemaakt. Ook moeten nog serieuze stappen worden gezet in circulair en biobased productie. “De eerste meting laat nog een gemengd beeld zien, maar partijen zien hun verantwoordelijkheid. De afspraken uit het convenant worden door bedrijven serieus genomen ”, aldus Geert Mol.

Ontwikkelingen naar de toekomst

Binnenkort komen de partijen bijeen om te spreken over de ontwikkelingen die het convenant aangaan. Daarbij zal worden gekeken naar verdergaande samenwerking met Vlaanderen, vanwege de fusie van de havenbedrijven sinds 1 januari 2018 tot North Sea Port. Daarbij komen ook nog de afspraken op het gebied van CO2 reductie in het nationale klimaatakkoord in Nederland. Het komende jaar wordt dan ook een moment van verdere analyse en herijking van de doelstellingen uit het convenant Ambitie 2030.

Eerste monitor Duurzaamheid Ambitie 2030 gelanceerd

Positief maar ook gemengd beeld zichtbaar in de eerste resultaten